THE BARON AND THE BREWER:
POLITICAL SUBSIDY AND THE LAST
YEARS OF THE MANCHESTER COURIER

Colin Buckley

At the end of the nineteenth century, the newspaper
industry in Britain was transformed by the rise of the
‘new journalism’, pioneered by George Newnes, Alfred
Harmsworth (later Lord Northcliffe) and, in the north
west, Edward Hulton.' It saw the production of cheap,
popular, diverting newspapers whose circulation and
profitability rapidly outstripped the existing press. The
arrival of these new halfpenny sheets did not of itself
cause all of the rest of the press serious problems, but it
did exacerbate, sometimes fatally, difficulties which
were already being experienced by serious political
Jjournals, and by the daily provincial papers in particular.
These problems had been evident for some time, and
were worsened by the impact of the Boer War. The
- circulations of many penny papers were falling, and
advertising was proving hard to come by. Substantial
sections of the heavyweight daily political press needed
external support if serious papers were to survive in
numbers. Politicians, however, no longer called the tune
with proprietors, and were generally less able to subsidise
loss-making organs from their own resources. The
editors of the significant political papers which aspired
to form opinion Buckle, Garvin, Ware and Gwynne, to
mention only Unionists, became therefore more
dependent than ever before on the support of press
barons, political parties, ambitious individuals seeking
political influence, or other profitable journalistic
properties.”

In Manchester, the situation mirrored the national picture.
The two penny papers which aspired to be taken seriously
were the Manchester Guardian and the Manchester Courier,
both in difficulties in the early years of the century. The
former, which its editor C.P. Scott saw as the leading
Liberal daily in the country, not merely in the region, lost
circulation and advertising as a consequence of its critical
stand on the Boer War, but it alrcady had troubles on both
these fronts before the war had begun. The death of 1.E.
Taylor in 1905 created additional problems for Scott, and
the financial status of the paper was not secured until 1910.
The Manchester Courier which aspired to rival the Guardian
had problems which were even more acute. This article
looks at the history of the Courier from the 1890s to its
termination in 1916. It cxamines the nature of its commercial
problems, the reasons why it needed subsidy if it was to
survive, why that subsidy was given for a period of time,
and why in spite of subsidy the paper eventually ceased
publication.

Manchester Courier

The Manchester Courier had been founded in 1825 and
began daily publication in 1864. Its owners were the
Sowler family and its politics staunchly Tory. In the last
quarter of the nincteenth century Thomas Sowler, the head
of the family, was described as the paymaster of Tory
Lancashire, ‘the chicf man to find money, etc, for the party
when Conservatism was a very unpopular creed in
Manchester’®. It is therefore perhaps unsurprising that he

44

was knighted in 1889, the honour being secured for him by
A.). Balfour, MP for East Manchester since 1885 and
nephew of the Prime Minister of the day, Lord Salisbury.
For the Sowlers, newspapers were primarily a business,
which also conferred political influence and political
obligations. The Courier was only one of three properties
which they controlled. The other two were the Manchester
Evening Mail, founded as an offshoot of the Courier in
1874, and the Manchester Weekly Times, at one time the
largest penny weekly in the country, and bought in 18921
along with the Manchester Examiner ‘for a pittance’. The
Examirer, formerly a Liberal paper, had become Liberal
Unionist in 1888. The sum of £90,000 had been invested in
it in the two years prior to the Sowler takeover, in an
attempt to build up its circulation and influence, to no avail.
It was closed in 1894. By this time Sir Thomas Sowler was
dead, and his four sons, Thomas, Harry, Frank and Arthur,
had turned the family business into a limited company with
a capital of £305,000. E.B. Iwan-Muller, former Courier,
Pall Mall Gazette and Daily Telegraph journalist and
Balfour confidant, hinted later that the Sowler properties
had been substantially overvalued: ‘The late T. Sowler
(Junior) sold to the public for £300,000 what to my
knowledge was not worth more than £75,000.” Accusations
that the Sowlers had become more interested in their own
prosperity than in party-service were to recur.’

T. Sowler and Sons Limited declared a dividend of two and
a half per cent in 1894, and the company continued to make
good profits for the next couple of years. By 1900, however,
the situation had changed dramatically for the worse. It was
sufficiently serious for the company's shareholders to
commission an external examination of the business from
the Morning Post in London in February 1900.° The report
was completed six months later. It concentrated on the
Courier and the Evening Mail, as the Weekly Times was not
presenting problems. The report compared the position of
the two papers in 1900 with that of 1896, and showed that
a profit of £18,289 on the properties in the earlier year had
become a loss of £11,547 four years later. Almost all of the
losses were altri-
butable to the Evening
Mail. Both papers had
been increased in size
by half, with a
consequent increase in
costs of production.
This expansion was
apparently funded by
the sale of shares in
the Evening Muail in
1897. The aim of the
Courier was (o match
its local competitor in
the amount of reading
matter it contained,
and in terms of

Thomas Sowler Junior. quality, The Morning



| TN

Post’s report affirmed that this had been successfully
achieved, with the Courier judged to be ‘a much more
worthy rival of the Guardian than formerly’. The Evening
Mail was having to compete with the Manchester Evening
Chronicle which Edward Hulton had set up in 1897, as well
as the Guardian’s evening stablemate, the Manchester
Evening News. Bolh Sowler publications did increase
circulation, but neither this increase, nor advertising revenue,
compensated for the increased costs of production. Larger
papers with multiple editions resulted not only in a bigger
wages bill and greater material costs, particularly paper
and ink, but in more spoiled copies, and, as attemplts wére
made to boom circulation, more returned copies. As the
costs of production now exceeded the cover price of each
copy, profitability could only be attained by increasing
advertising revenue, but that was actually falling, the Courier
losing £4,131 worth of business between 1896 and 1900.
Nevertheless its loss in 1900 was only £393, whereas the
Evening Mail's was a calastrophic £11,154. Expenditure
simply had 10 be cut. The Morning Post consultant suggested
various economies, but the main recommendations were
that advertising revenue must be increased, the distributions
system overhauled, fewer editions must be produced, and
the size of both papers reduced from twelve pages to eight.
These changes should be overseen by a newly appointed
business manager who would have control of all
administrative and organisational matters. If this was not
done, then the Evening Mail must be closed. The Courier
could still produce an effective paper, even if reduced in
size, by exercising tighter editorial control to eliminate
stories which were of little national significance and no
local relevance, and condensing other material. The paper
should only be increased in size on special occasions, or to
accommodate more advertising.

The ‘Wunderkinds’

Any measures which were taken in relation to the Evening
Mail did not have the desired effect, for the paper continued
to make losses — £8,200 in 1902 — which led to its closure.
This was a source of concern to those local Tories who felt
that the cvening press offered the possibility of reaching
the masses more effectively than any other form of
propaganda. Consequently, the need for a replacement for
the Evening Mail was a constant Tory activist theme over
the next few years, particularly after the outbreak of civil
war in the party over tariff reform after 1903. As far as the
Courier was concerned, attempts were made to secure
further investment. Arthur Balfour was said to have been
induced to put money into the paper, but efforts centred on
persuading Alfred Harmsworth, the wunderkind of the
‘new journalism’, to take an interest. There were rumours
abroad in Manchester early in 1902 that Harmsworth had
bought the Courier for £80,000, which alarmed J.E. Taylor
of the Guardian, for that paper was in difficulties. With
circulation down by over a quarter, advertising revenue
falling, and the Evening News losing out to Hulton's
Evening Chronicle, Taylor and C.P, Scott were worried at
the effect a Harmsworth takeover might have, worries
which can only have been reinforced by the knowledge that
Harmsworth already had a presence in Manchester in the
form of the northern edition of the Daily Mail which had
been published there, enormously successfully, since 1900.
In fact, it was not until the autumn of 1904 that Harmsworth
agreed to take over the paper. By that time, Balfour had
already conferred a knighthood upon him, for he was
involved in supporting Conservative local newspapers in
both the south east and south west of the country.”

Many local Conservatives had been on tenterhooks during
this period. The party nationally was beginning to be riven
by the tariff reform controversy, whilst electoral
unpopularity was manifest in a string of poor by-election
performances, nationally and locally. In the north west, the
Conservatives lost Bury to the Liberals in the spring of
1902. Contested seats were held at East Toxteth just before
Christmas in the same year, and at West Derby, Preston and
Chorley in 1903, all with much reduced majorities, whilst
Stalybridge was lost to the Liberals in the first week of
January, 1905. The Evening Mail was no more, and the
Courier seemed on the brink of following it. Harmsworth
therefore appeared to many of them as a saviour. Not all,
however, were enthusiastic when rumours of the new
arrangements appeared likely to be confirmed. As with
almost all Tory affairs at that Lime, the stance a person took
on tariffs determined a whole host of other political
reactions. One prominent local Tory, a keen free trader like
many others in the region, viewed Harmsworth’s new role
with dismay. W.J. Galloway, MP for South West Manchester
and a large engineering employer, wrote angrily to Balfour’s
political secretary J.S, Sandars that his offer to raise £60,000
to save the Courier had been ignored, that Harmsworth’s
proprietorship would mean that the Courier would become
a tariff reform paper, and that ‘tariff reform in Manchester
will ruin us’.®

What prompted Harmsworth to ride to the Courier’s rescue?
Although Jack Sandars attempted to argue that the paper
represented a sound commercial investment from
Harmsworth’s point of view, the new owner made it clear
privately that he had put money into the paper for political
reasons. ‘From the point of view of a business investment,
I would not consider it at all’, he wrote to the experienced
north-west newspaperman A.F. Stephenson in October
1904.° Galloway and several other local Tories believed
that the political reasons related to policy, specifically
‘constructive policy’ as its adherents usually described
tariff reform, and the subsequent policy of the paper gives
some credence to this. Harmsworth’s version of tariff
reform, though, was not a whole-hogging one, as he
harboured considerable resistance to any suggestion of
food taxes.

Harmsworth was undoubtedly a Conservative, and
susceptible to calls to aid the party, but he received many
of these. His response to the Manchester appcal was positive
because of the Prime Minister, Balfour’s, association with
the city, and because of a desire for further honours and
political acceptance. Though often contemptuous of party
officials, and of senior political figures, Harmsworth craved
social and political respectability, which made him willing
to please in certain circumstances. That his peerage followed
the subsidy of the Courier has led some people, both
contemporaries and historians, to assume that the one
secured the other, but other stories of the services which
ensured his elevation abound, many of limited credibility.
Few can doubt that it resulted from political services, and
that his willingness to subsidise Conservative newspapers
was an important element in them."

The Courier was valued at £114,500 when Harmsworth
assumed control, and had made a loss of £4,600 in 1903-
04. Of the 5,000 ordinary shares, he held 3,144. The second
largest ordinary shareholder was the man whom Harmsworth
had selected as thc new editor, James Nicol Dunn. Dunn
was a forty-nine ycar old Scot who had entered journalism
after graduating from Aberdeen University, and had worked
for the Scotsman and the Pall Mall Gazette before taking

45



the chair at the Morning Post in 1897. Harmsworth was
clearly keen to recruit him, for he offered him a fifth of the
ordinary shares, as well as a seven-year contract which
guaranteed his salary, and a seat on the Board. Dunn wrote
to Oliver Borthwick, son of Lord Glenesk, who owned the
Morning Post, that he had been offered higher salaries
before, which he had always refused, but he could not turn
down a stake in what he believed could become a valuable
property. Dunn was known to Balfour, and had close links
with the tariff reformers in the Conservative party. He had,
of course, been in charge at the Morning Post when it had
reported on the problems of the Courier for the Sowlers,
though it is not clear what role he played in producing the
analysis. It is templing to assume that prior knowledge of
the problems of the Courier would commend him to
Harmsworth as the man to revitalise it. However, others did
not see Dunn as an innovator; the Morning Post under his
stewardship was said to have operated as in the age of
Disraeli. It therefore seems likely that he was selected
because of his political approach, and his experience in
working on exactly the kind of weighty political papers that
the Courier had always aspired to match." This interpretation
is supported by Harmsworth's selectionof Albert
Stephenson as the paper’s managing director. Stephenson
had experience of a large number of newspapers, from
Newcastle, Southport, Merseyside, Halifax and Oldham.
He had qualified as a printer’s mechanic after a spell in the
merchant navy. Most of his experience was managerial,
and, at the time of Harmsworth’s offer, he had interests in
several local Conservative sheets, which he was to retain.
His experience and his party loyalty meant that he was
continuously in demand by Tory proprietors in the north
west. Harmsworth’s attempt to revive the paper was at least
as much dependent on his expertise in the nuts and bolts
side of the business as on Dunn’s political direction.”

The only other significant shareholder was Harry Sowler,
eldest of the surviving Sowler brothers. He had 500 ordinary
shares, and continued to own the Weekly Times, which was
printed on the Courier’s presses. A condition of
Harmsworth’s takeover was that the shareholders must
agree to forego any entitlement to dividends until the paper
was turning a profit. All accepted this, a decision which
Sowler was later to regret."

News of Harmsworth’s purchase of a majority holding in
the Courier was announced in January 1905, when the
proprietor travelled to Manchester to inspect his purchase.
Local Tories eritertained both the new owner and his new
editor at a celebratory dinner, after which Harmsworth
returned to London. This was his first and last visit to
Manchester on Courier business. The paper was left in the
hands of Dunn and Stephenson. They proceeded to
implement changes, the former in the policy field, the latter
in day-to-day operations. Dunn, as Galloway had feared,
placed increasing emphasis on tariff reform as the policy
which the Conservatives needed to revive their fortunes,
protect employment, and raise revenue to pay for social
reform. This involved handling the ‘King of Lancashire’,
Eddie Stanley, who became the seventeenth Earl of Derby
in 1908, with some care, for Stanley was loyal to Balfour
rather than to Birmingham, and Iukewarm on the fiscal
question, Dunn did this in several ways. Editorials were
fulsome in praise of Stanley whenever he made speeches
which nodded in the direction of tariffs, or which were
susceptible to having a tariff reform spin put on them by the
Courier. Reservations which Stanley might express were
given little prominence, politely corrected, or ignored. The
disastrous electoral showing of Conservatives in the general

46

election of January 1906, which swept away Balfour and
all the other Manchester Tory members from Westminster,
provided the opportunity for greater vigour in the paper in
the cause of reform in general, and tariff reform could be
wrapped up in the overall demand for change. There was a
demand for a shake-up at the centre of the Conservative
machine, and Dunn associated the Courier with that
movement, and also drew conclusions about the necessity
for new brooms to be at work locally. A series of articles
on the necessity of reform began on 21 February 1906, the
theme of which was that reform must incorporate policy as
well as organisation. ‘We live in democratic days’, the
editorial on Saint Patrick’s Day, 1906, proclaimed, ‘The
only hope for the party is to be in touch with the great
masses of the people. It is not sufficient to instruct them by
speeches and literature. They must be admiited by a generous
representation to the councils of the party'. This was
exactly the line of the Chamberlain faction, which believed
that the vast majority of party activists were tariff reformers,
and their admission ‘by a generous representation’ would
see whole-hogging triumphant.

Dunn used the paper to publicise the activities of the
Unionist Propaganda Club from the spring of 1906 onwards.
The Club organised dinners, debates and model lectures
across the region, and aimed to revive the numerous local
Conservative Clubs as political discussion centres, The
Club’s leading light was J. Saxon Mills, a barrister turned
author and journalist, who was a frequent Courier
contributor. Indeed, without the Courier it is doubtful if the
Propaganda Club would have existed, for the paper was its
chief support; editorials regularly praised its work and the
news pages puffed as well as reported its meetings.

Accompanying this strong sense of political direction was
an increase in financial and commercial coverage, designed
to ensure that the Guardian was matched in these
departments. Of course, this involved increased expenditure,
but there appeared to be money in plenty in the first year
or so of the Dunn r¢gime. Stephenson and S.R. Crapnell,
the managing editor, were engaged in modernising the
paper’s Cannon Street headquarters, putting in electric
power and new equipment. They were also secking greater
advertising revenue, and vigorously canvassing in the
surrounding towns to improve sales. Both Dunn and
Stephenson felt, justifiably, that a much improved paper
was being produced, whilst Crapnell insisted that people
were giving up the Guardian to take the Courier."

The political value of the revived paper seemed to be
proved by the Conservative success in turning out the
sitting Liberal member (and turncoat Conservative) Winston
Churchill in the North West Manchester by-election in the
spring of 1908. The fact that the seat-was the most likely of
all in the city to be Conservative, because of the business
vote, was forgotten in the euphoria of victory over the man
who had been the central figure in the north west in the
Liberal landslide of 1906. The fact that Churchill frequently
mocked the Courier in his speeches made the Tory victory
all the sweeter in Cannon Street, especially as the paper
sold an additional 10,000 copies a week during the
campaign.’

The euphoria did not last long, however. A rise in circulation
could be achieved only in the artificial circumstances of a
by-election; the efforts to boost it in normal times had not
brought permanent results after 1906. Nor was advertising
revenue increasing. Indeed, in this department, the paper
was in such difficulty that, when onc of its more substantial
advertisers was slow to pay his bills, it was deemed impolitic



to press him lest the account be lost altogether. The editor,
Dunn, had also become disillusioned with local Unionists
whom he described as ‘a wretched lot’ who would not
support the paper. By the summer of 1908 he was writing
gloomily that the ‘blight of the paper seems to kill
everything’. Plans to set up a local evening paper using the
Courier presses had run into the sand. Stephenson was
thoroughly fed up and on the brink of resignation. In short,
as Northcliffe (as Harmsworth now was) remarked to
Balfour, the paper was in one of its ‘quinquennial crises’
and near to collapse.'

Northcliffe’s own role in the sinking morale was not
insignificant. If his purpose in rescuing the Courier four
years earlier had been to secure a peerage, that had been
achieved. The paper showed no signs of turning the
commercial corner. After making a small profit in 1905-
06, losses had been resumed, and by 1908 the chief
shareholder was keen to lay down the burden of supporl.
He had liquidated some of his provincial loss-making
interests elsewhere, in the Eastern Press and in Portsmouth,
originally undertaken for party reasons, whilst his interest
in the Globe had waned. His takeover of The Tintes in April
1908 gave him a new interest, of far greater weight and
political significance to the Tory parly than any other
property. He was determined to run it in a manner which
would bring him credit, which meant, at a substantial loss.
Hence his desire to see someone else take on responsibility
for the Courier in the summer of 1908, Crisis meetings
were held at Carmelite House, Northcliffe’s London
headquarters, which eventually saw Northcliffe resign as
Chairman of the Courier and the paper survive under new
direction. The saviour this time was a Manchester brewer,
Alderman William Thomas Rothwell.

‘An Unobtrusive Gentleman’

Rothwell was a Manchester Tory Alderman, originally
from the Haydock area of west Lancashire, who had moved
to the town in the 1870s and made his fortune by building
up the Newton Heath Brewery. Company. Rothwell’s Ales
were sold in a string of pubs and off-licences throughout
Manchester and its surrounding districts, and the company
took over the Bardsley Brewery, situated between Oldham
and Ashton, in 1902. He was Chairman of the Liquor
Trades Confederation between 1901 and 1906, and worked
with other brewers to try to avoid a split on the fiscal
question, Although he was an undemonstrative man, he
was himself firmly in the tariff reform camp. He had taken
up tariffs in middle age afler years of interest in bimetallism,
and was a Vice-President of the Manchester Tariff Reforim
League. He had become involved in local government and
was for several years Chairman of the Baths Committee of
Manchester City Council. In that position he was a noted
opponent of allowing mixed bathing in the Corporation
swimming baths. He was Chairman of the North East
Manchester Conservative Association, a constituency which
the Torics had held continuously since 1885 until Sir James
Fergusson, the sitting member, lost it to Labour in the 1906
landslide. He held 100 of the Courier’s ordinary shares,
and took a keen interest in the paper’s progress. His hope
had originally been that a strong Tory paper in Manchester
would be a paying proposition, something less easy to
believe in 1908 than at the time of the Harmsworth takeover.
Why then did he agree to subsidise the Courier?"”

Rothwell’s motives were complex. He was a quietly
commitled tariff reformer and saw the paper as the chief
means by which the policy could be pressed forward in the
north west. He believed that it was essential that the

Ly e @ ALES o STO

.

One of Rothwell's Public Houses.

Manchester Tories had a penny paper which would be a
credit to them and which would stand comparison with the
Guardian. Rothwell was a proud and stubborn man, and it
suited his sense of self-esteem to be stepping in to support
the Courier when other, better established Tory figures in
the area were unwilling to ‘put their hands down’, The
possibility of reward for party service was also an important
factor, though with the Tories oul of office, as Balfour
pointed out when the matter was brought to his attention,
nothing could be done in the short term. Perhaps most
important of all, Rothwell was unwilling to contemplate, in
1908, the paper going under, and so agreed to save it by a
loan of £20,000. He was, Dunn wrote to G.E. Sutton,
Northcliffe’s managing director at Associated Newspapers,
‘willing to pay for his fads’. The loan was conditional upon
Northcliffe remaining connected with the enterprise, which
was agreed. The political direction of the paper, however,
was placed in the hands of Stephenson, who took over as
Chairman, Dunn, who remained editor, and Rothwell
himself, Northcliffe, in deference to Rothwell’s wishes,
remained on the Board. He could hardly have refused, As
he remarked to Bonar Law: ‘An unobtrusive gentleman
like Alderman Rothwell, who ladles out money by the
hatful on very slight security is a rarity in a democracy’."”

With the future temporarily secured, changes were made in
the paper in the autumn of 1908. The layout was somewhat
revised, and more iilustrations and photographs were
incorporated. Attempts were made to broaden its appeal by
the introduction of a new section entitled “Women’s World’.
Once again, the paper was ‘boomed’. It did not work. The
paper lost over £7,000 in the second half of 1908, and
collapse again seemed likely. Stephenson saw the future as
bleak. If there was a willingness to spend a large amount,
the paper might be turned into a halfpenny and become
popular, The competition in that area was acute, however,
and Northcliffe could have seen little sense in spending
money to produce a potential competitor to his own Daily
Mail. Rothwell was in any case opposed {o taking the paper
down-market: the Courier had to be a credit to the town's
Tories. The alternative was economy, cost-culting, to reduce
expenditure. However, that also was problematic. Could a
paper produced on the cheap be ‘a credit’? Would a smaller
paper retain such advertising as it stiif had? Dunn did not
wait for the argument to be resolved. He resigned as editor

47



f"

in the spring of 1909,
with two years of his
contract still to run.
He was later to refer
to his time in
Manchester as ‘years
of hopeless struggle’,
The paper survived
largely because
neither Northcliffe nor
Rothwell seemed able
to reach a decision to
do anything but carry
on, though Rothwell
was by this time under
no illusions that the
paper would ever

pay.”

Despite its predicament, and the departure of its editor the
Courier continued to argue vigorously for tariff-reform
policies. It had ample opportunity in 1910, a year in which
there were two general elections which saw a substantial
recovery in Tory fortunes. Like many others, the paper was
momentarily thrown into confusion by Balfour’s pledge at
the end of November 1910 not to introduce food taxes
without submitting them to the public at a second election,
but its confidence that this was a minor aberration was
strengthened when Balfour resigned as party leader in
1911, to be replaced by Bonar Law, a staunch supporter of
constructive policy. He, the paper was sure, would push
through necessary reforms in party organisation. On the
constitutional struggle with the Lords, its approach was
uncompromisingly on the ‘ditcher’ side.

Henry Sowler.

Northeliffe became increasingly irritated with his
commitment to the Courier during 1912, It was, he wrote
to Geoffrey Dawson, future editor of The Times, ‘certainly
the worst-managed paper in Europe’.” He offered his
shares in it to Rothwell and threatened to get out altogether

Lord Northcliffe

48

on more than one occasion. Rothwell would not rise to the
bait, however. He was willing to continue to support the
paper, but only if Northcliffe also remained involved.
Stephenson persuaded Northcliffe to continue, despite
increasing losses. These were compounded by the launch
of an ‘Illustrated Supplement’ on Joseph Chamberlain’s
seventy-sixth birthday, 8 July 1912. The readers, publicity
material proclaimed, would now be getting two papers for
the price of one. The supplement cost an additional £200 a
week to produce, and it did lead to an increase in circulation
and advertising, but far less than was needed to defray its
expense. Losses on the paper rose to £18,000 in 1912, by
the end of which year Rothwell’s interest-free loans to it
amounted to almost £34,000. The supplement was dropped
after less than six months, though a ‘Picture Page’ remained
a feature of the paper thereafter. On policy matters, the
dropping of the ‘referendum pledge’ by Bonar Law pleased
the Courier as it did all tariff reformers, but Derby and
local Unionists reacted angrily, and the ‘Lancashire
Rebellion’ at the end of 1912 forced Bonar Law to recant.
This caused great confusion at the. Courier initially, but by
1913 it had moderated its line, and came to denounce its
former” tariff-reform soulmates at the Morning Post and
National Review for rocking the boat and placing tariff
purity before loyalty to Bonar Law's new line.

Decline thereafter was steady, The paper was forced into
further cheeseparing. Its Parliamentary Correspondent had
lost his place in the Press Gallery, a clear sign of its falling
prestige. Northcliffe for a ime in 1913-14 put the printing
of the northern edition of the Daily Mirror into the Courier
building, but this was not to Jast. He became less and less
content to carry on subsidising the paper’s losses, and
called for other local men to assist Rothwell if the paper
was to carry on. However, local worthies were as reluctant
as ever. Sevenly were invited to a meeting designed to tap
support in the spring of 1914, but only eight turned up and
no finance was forthcoming. All staff were put on two
weeks notice that summer. The outbreak of war led to the
paper being reduced in size and price. Advertising revenue
plummeted, and some of the staff were sacked.

The Manchester Weekly Times, which Harry Sowler con-
trolled (though he had tried to sell a half interest in it to
Northeliffe in 1911) suspended publication at the end of
1914, owing the Courier, on whose presses it was printed,
£800. Rothwell put up another interest-frec loan of £5,000
to enable the paper to continue, and revived the Evening
Mail in a quite crazy attempt, given previous history and
the difficulties all papers were facing becausc of the war,
to make profits to help the Courier. He had to meet all its
losses himself. Northcliffe reluctantly shelled out £90 per
week to assist the Courier, Rothwell covering the rest of its
loss, but he would have nothing to do with the Evening
Mail. He resigned as a Director in the spring of 1915, angry
that the last editor of the Courier, Edward Foster, had been
‘poached’ by Conservative Central Office. He had, he said,
“been very patient about the Courier and claimed to have
acted against his better judgement throughout the whole
sorry business. Shaken by a family bereavement, Stephenson
also gave up the ghost in the Autumn, so that even Rothwell
had to acknowledge at the end of the year that the game was
up. One last despairing effort was made (0 raisc money
from local Tories. Inevitably, it failed, and the Courier
ceased publication in January 1916. Northcliffe put the
Cannon Street building on the market, selling it in 1917 for
£25,000. The paper’s remaining overdraft of £34,711 was
paid off by Northcliffe at the end of the year. He, like
Rothwell, had lost a packet.”



‘Recipe for Disaster’

By the time the Courier became a part of the Daily Mail
empire in 1904, it already had the aura of a paper from a
bygone age. The aspirations of those who supported it were
clear enough; they wanted a high-quality political paper,
with ample industrial and commercial coverage, which
would exercise influence amongst the ‘better sort of people’
in the Manchester region. Successful penny papers had to
contain a considerable variety of news — international as
well as national, sporting as well as political, industrial and
commercial. They had to build up a loyal readership among
people willing to spend twice as much each day on a
newspaper as was necessary, that is, among clerks,
shopkeepers, and small traders as well as the politically
committed. This the Courier was never capable of doing. It
was not a bad paper under Dunn and Stephenson, and it did
cover much the same areas as the Guardian, but it lacked
consistent flair and sparkle. What is more, whilst its main
political campaigns undoubtedly were attractive to a certain
kind of Tory activist, one convinced of the merits of tariff
reform, they involved evangelising in an area where the
opposite creed of free trade was the conventional wisdom
and, as such, deeply attractive to traditional Conservatives.
If, as has often been argued, people buy newspapers to have
their prejudices confirmed rather than challenged, it is
perhaps not surprising that many potential local readers
were unwilling daily to ‘put their hands down’ for a penny,
as well as for larger sums the paper needed to keep afloat.
Thus the management of the Courier found itself selling
for a penny that which it cost more than a penny to produce,
a recipe for disaster.

The Guardian might have been in difficulties, but even at
its lowest ebb it sold almost twice as many copies as the
Courier at its peak. This circulation enabled it to attract
more advertising than the Courier ever could, to offset the
costs of a high-quality all-round news service even without
the benefit of horse racing. The profitable Manchester
Evening News, with the same ownership as the Guardian,
was also there as a potential back-stop should things
become desperate, whilst the Courier stood alone. The
latter had to depend upon political subsidy, and perhaps the
surprising feature of its later history is how long Northcliffe
and Rothwell were willing to keep it afloat, a fact intimately
related to their interdependence. Northeliffe did not wish to
be seen to be deserting the paper whilst local backing could
be produced, and Rothwell’s support was dependent on
Northcliffe’s continuing commitment. Thus they remained
yoked together, and to the hopeless enterprise, until the
circumstances created by the war provided the opportunity
for release.

Rothwell continued in the brewing trade until his death, the
Newton Heath Brewery Company being reorganised as
L.T. Rothwell Limited in 1917. It survived as an independent
brewery until 1961, when it was taken over by Marstons.
Nico! Dunn left England for South Africa in 1911, to edit
the Johannesburg Star, returning to Scotland in 1914 to the
chair of the Glasgow News. He died in 1919. Northcliffe
became wealthier, and increasingly unstable. The cumulative
effects of syphilis brought about his end in 1922. Stephenson
returned to his other local Lancashire newspaper interests
and outlived the others, dying in Southport in 1934.

NOTES

I Footnotes have been restricted to giving the source of direct quotations, or indicating the bases upon which particular paragraphs rely, The
main sources used were the Manchester Courier itself, the originals of which are in the care of Manchester Central Reference Library; the
Northcliffe and A.J. Balfour papers, both collections being Additional Manuscripts in the British Library. Citations from these collections are
referred to using abbreviations, thus: N.P. (for Northcliffe Papers), or B.P. (for Balfour Papers) followed by the British Library Additional
Manuscripts catalogue number, and folio number, where appropriate. Not all of the Northcliffe Papers had been foliated at the time they were

consulted.

2 See A). Lee, The Origins of the Popular Press, 1855-1914 (1976), esp. pp.39,90; S. Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain
(2 Volumes, 1981,1984) (hereafter Koss, Vol. 1 or Koss. Vol. 2), Vol. 2, pp.24, 30; D.G. Boyce, ‘The Fourth Estate: the reappraisal of a
concept’ in D.G. Boyce, J. Curran and P. Wingate (eds.), Newspaper History (1978), esp. pp.283-5.

3 Iwan-Muller to Balfour, 16 May 1888, B.P., 49796, ff.56.

Koss, Vol. I, pp.290-91; J. Nicholson, ‘Popular Imperialism and the Provincial Press’, Victorian Periodicals Review, 13 (1980), esp. pp.858—
8 P

5 Iwan Muller to Balfour, 2 January 1901, B.P,, 49796, ff.6061; Woodhouse to Derby, 13 March 1915, Derby Papers, Liverpool City Library,

920 DER(17) 16/2.

6 A copy of the report (unsigned) is in the Bathurst Glenesk Papers (hereafter B.G.P.) in the Brotherton Library, University of Leeds, 1990/1/
757. The rest of the paragraph is dependent on material in that report. The Bathurst family were the owners of the Morning Post.

7 Koss, Vol. 2, pp.3536; 1.E. Taylor to C.P, Scott, |1 January 1902, Guardian Archive, John Rylands University of Manchester Library” 130/
179; D. Ayerst, Guardian: Biography of a Newspaper (1971), pp.266, 280, 298. 300-01, 308-19.

8 Sandars to Balfour, 30 November 1904, B.P., 49672, ff, 17980.

9 Sandars to Balfour, 1 January 1905, B.P., 49673, ff. 12; Harmsworth to Stephenson, 7 October 1904, cited in W.H. Stephenson, Albert
Frederick Stephenson, Knight Bachelor. A Lancashire Newspaper Man (Manchester, 1934), pp.94-95.

10 R. Pound and G. Harmsworth, Northcliffe (1959), pp.291-96; 1. M. McEwen (ed.), The Riddell Diaries: A Selection (1986), pp.371, 376.
11 Dunn to Glenesk, 23 December 1904, B.G.P., 1990/1/1389; Koss, Vol. 1, p.378; Who Was Who, Volume 2, 19161928, (4th Edn. 1967),

p.312.

12 This relies on information in the biography of Stephenson cited in note (9).

13 Stephenson to Northcliffe, 6 April 1908, N.P., 62275.

14 Duguid to Sutton, 19 April 1906 and Crapnell to Sutton, 12 April 1907, both in N.P., 62184A.

15 Stephenson to Sutton, undated, but April 1908, N.P., 62275.

16 Stephenson to Northcliffe, 12 February 1907, Dunn to Sutton, 22 June 1907, 28 April and 15 July 1908, all in N.P.,62272; Northcliffe to

Balfour (copy), 29 July 1908. N.P., 62153.

17 Manchester Courier, 18 January 1906, 28 March and 24 July 1907; P.F. Clarke, Lancashire and the New Liberalism (1971), p.271; What's
Doing, May, 1980, the magazine of the Manchester Campaign for Real Ale, contains an informative interview with Alderman Rothwell’s

grandson.

18 Dunn to Sutton, | June 1908, N.P., 62272; Northcliffe to Bonar Law (cow) 15 February 1912, N.P., 62158.
19 Stephcnson to Northeliffe, 18 March 1909, N.P., 62272; Dunn to Northcliffe, 4 November 1910, N.P.,62275.
20 Northcliffe to Robinson (Dawson) (copy), 23 October 1912, N.P., 62243,

21 Crapnell to Sutton, 13 November 1912, N.P., 62184B; Northcliffe to Stephenson (copy), 22 July 1913, N.P., 62273; Hazel to Price, 6 and 10
March 1914, both in N.P., 62274; Stephenson to Northcliffe, 23 April 1914, N.P., 62273; Northcliffe to Sutton (copy), 1 June 1917, N.P.,

62184B; Humphry-Davy to McKenzie, 4 January 1918, N.P., 62288.

49




