THE SEARCH FOR “A REALLY SMART
SHEET’’: THE CONSERVATIVE EVENING
NEWSPAPER PROJECT IN EDWARDIAN

MANCHESTER!
Colin Buckley

In the latter part of the nineteenth century electoral
politics in North West England, as in the whole of the
United Kingdom, were dominated by the Tory party. The
Tories never won fewer than 44 of the 70 seats in
Lancashire and Cheshire in the four general elections
between 1886 and 1900, and at their peak in 1895, they
returned 60 members. Thirty-nine seats in the two
counties were continuously Tory throughout the period,
whilst the Liberals could claim only three similarly faithful
constituencies. This picture was dramatically transformed
by the landslide of 1906. The Liberals won 38 seats,
Labour 13, with three Lib-Lab victories, whilst Unionist
representation fell to a mere 15, seven of which came from
sectarian Merseyside. Not a single Tory was elected in
Manchester and Salford where since 1885 the party had
returned eight out of the nine members. The whole of
Cheshire failed Unionism equally abysmally. Joyous
Liberals agreed with Ivor Guest, who claimed to have
witnessed the ‘‘Tory Armageddon’’.2

All the leading Unionists had expected their party’s
defeat, though none had anticipated its catastrophic
dimensions. There was bewilderment, anger and
recrimination at first, to be followed by a determination
to revive the party and regain power. How this was to be
effected, though, proved highly contentious. Unionism
since 1903 had been riven by the fiscal controversy and
this unresolved dispute continued to cast its shadow over
every proposal for recovery, whether relating to the
leadership of the party, its reorganisation, or, most of all,
policy.

For some, tariff feform was the high road to sutcess. It
was a policy which would serve the interests of Britain and
her Empire. Employment would be protected — as the
slogan had it, “Tariff Reform Means Work For All” —
and domestic improvements would be paid for by taxing
the foreigner. Its mixture of Imperialistic patriotism and
social reform was seen by its protaganists as having
especial appeal to working-class voters, particularly when
vigorously expounded by its chief advocate, Joseph
Chamberlain. Other Conservatives did not agree. For
them, tariff reform was radical rather than properly
Conservative inits implications. The economic orthodoxy
of the time was, after all, free trade, and orthodoxy had a
powerful appeal to large numbers of Tories. Moreover,
the food taxes which were central to the scheme seemed
likely to prove a grave electoral liability. Also highly
significant was the fact that, for many traditional Tories,
the author of the policy, Chamberlain, was an over-
ambitious “‘alien immigrant” who was plotting to take
over their party.3

One thing on which the different party factions could
agree was that, if the Tories were to regain power, they
must concentrate on winning back their former
strongholds. Thus, North West England, with

Manchester at its heart, came to be accepted as the
cockpit of electoral struggle, by the Liberals and Labour
no less than by the Unionists. It was a region in which the
working-class predominated. In Lancashire and
Cheshire, 42 out of the 70 constituencies were urban and
working-class in character, with another 15 mixed urban
middle and working-class seats.* Given the fact that the
electorate and the actual number of votes cast in contests
were both rising in the early twentieth century, politicians
and wirepullers were anxious for their party arguments
and slogans to be heard by the working-class voter.> As
the Manchester Courier’s Unionist leader writer put it on
Valentine’s Day, 1906: “We live in democratic days. The
only hope for the party is to be in touch with the great
masses of the people™.

The Unionists tried to reach working men in several ways.
Some were nourished by the many local Conservative
Clubs, centres often more social than overtly political,
though not for that reason politically ineffectual. If
Unionism was not often taught in the Clubs, it was not
unusual for it to be caught there, over beer and billiards.
Among the wider public the doorstep campaign and the
party leaflet were both emgloyed, usually when local
elections loomed, or when the new register was being
compiled. Local orators exercised their talents on street
corners and at factory gates, while campaigns on
Blackpool and Morecambe sands were organised in the
Wakes holidays. Tours by ‘Walter Long Vans’, equipped
with lantern slides and gramophone records of political
speeches, occurred at least once in each campaigning
season. The Free Trade Hall and Belle Vue were
regularly filled for meetings addressed by party
Juminaries such as Balfour, Chamberlain, Long and
Derby, or coming men of the stamp of F.E. Smith.

The role of newspapers in all this was crucial. They both
advertised the events outlined above before they took
place, and reported them in detail afterwards. The press
was the biggest megaphone of all, reaching out from the
confines of public halls to the very hearth and home of the
individual voter. This, at any.rate was how the press was
believed to function, and it was therefore quite natural for
Manchester Unionists to see newspapers playing a vital
partin their party’s recovery in the North West after 1906.

In some ways the Conservatives were well served by the
Edwardian press. The bulk of Fleet Street titles were in
the Tory camp, and the changes which were taking place
in the newspaper industry seemed inimical to Liberalism.
The new popular press flattered and distracted its readers
rather than educating them as Liberals had hoped. The
more it became a truly mass medium, the less suitable a
Liberal instrument it became, the problem of making
“readable righteousness remunerative” ever more
difficult to solve. Commercial considerations were
impelling many titles to seek the middle ground; this was

21



| .

often, in a period of popular imperialism, merely a
stepping stone on a rightward journey. The growing
“independent but neutral” local press in the provinces
tended to favour the Unionists.®

The national picture concealed many regional variations,
however, and in much of Lancashire south of the Ribble,
down into Cheshire — the area of which Manchester was
the hub — the Tories were far from confident about the
state of their press. This had been true even during their
period of electoral supremacy in the late nineteenth
century.” This Tory anxiety understandably intensified
after the Liberal landslide. It had several components,
one of which was the evident strength of the Liberal
competition. Although in the country at large, many
Liberals viewed the state of their own press with dismay,
they had little reason to do so in the North West. The most
important local press group in the region was controlled
by George Toulmin, who had become a Liberal M.P. in
1902 by taking Bury from the Tories at a by-election. He
published the very successful Lancashire Daily Post, an
evening paper whose circulation grew by 29 per cent
between 1900-14, to top 50,000. His Examiner group,
based on Warrington, also flourished, and he had other
bi-weekly titles such as the Preston Guardian and the
Blackburn Times. A second Liberal group, owned by the
Tillotson family, dominated the Bolton area. Its flagship,
the Bolton Evening News, was reputedly read in nine out
of ten homes in Bolton, Westhoughton, Leigh and
Radcliffe. The Tillotsons also published the Lancashire
Journal series of weeklies. Blackburn, in addition to
Toulmin’s title, had the radical Northern Daily Telegraph.
The Rochdale Observer and the Oldham Chronicle kept
the Liberal standard aloft into the Pennine foothills, the
former being the most successful bi-weekly, selling close
to 50,000 copies on a Saturday by 1910, while the latter’s
editors, Rennie and Hirst, were local Liberal councillors.
Local editions of the Catholic Herald circulated in Bolton,
Oldham and Preston, to Liberal advantage. Finally, in
Manchester itself, the Manchester Guardian and the
Manchester Evening News were joined in 1909 by a
northern edition of the Daily News. This crop of papers
gave the Liberals the edge in numbers. Dr. Grace Jones
has calculated that, in the spinning towns, among daily
and weekly papers “worthy of consideration”, 15 were
Liberal, 11 Tory, with only one genuinely independent
production, the Bury Visitor.8

The Tories did not lack titles of their own. In Lancashire
and Cheshire in 1906, the party had two staunch morning
dailies, the Manchester Courier and its Liverpool
namesake. Both were aimed at the middle-class and cost
one penny on weekdays, twopence on Saturday. The
popular market was covered by the northern edition of
the Daily Mail, which had been started in 1900. There
were halfpenny evening papers in Oldham (the Oldham
Standard, which had a side shoot in Ashton-under-Lyne),
Bolton (the Bolton Evening Chronicle), Liverpool (the
Liverpool Evening Express), and Stockport (the Cheshire
Daily Echo). Bi- or tri-weeklies existed in Barrow,
Blackpool, Burnley, Darwen, Preston, Rochdale, St.
Helens, Southport and Wigan. Additionally, another 50
or so weeklies, Tory in sympathy, were to be found in the
region. Some of these were local branches of main-stem
publications, such as the six Observers based on
Warrington, the five Heralds of Ashton-under-Lyne, the
five Telegraphs of Eccles, and so on. Alan Lee has
suggested that the Tory interest was bolstered by the
Guardian group of Alexander Mackie, based on Chester
and in competition with Toulmin’s Examiner press, but

22

Conservative Central Office did not claim them as Tory in
the Edwardian era. Also problematical was the position
of Edward Hulton’s Manchester-based Daily Dispatch,
which sold 250,000 a day and was the region’s most
popular daily, just as his Manchester Evening Chronicle
led all the evenings, though both papers inclined to the
right as a rule.®

The real worries of the Tories were threefold. The Liberal
papers were in the main well-established and financially
secure, with rising circulations and advertising revenues,
while many Tory sheets were in financial trouble. The
Bolton Evening Chronicle was losing between £1,000 and
£1,500 each year. The Preston Herald was subsidised by
the Derby family, the St. Helens Reporter by the
Pilkingtons. The Chester Courant depended on the city’s
M.P. Robert Yerburgh, the Darwen Gazette similarly on
Sir John Rutherford.’® Further, many Liberal titles
possessed a prestige and authority which made them the
preferred reading even of those who were unimpressed by
their political stance. The Manchester Guardian was pre-
eminent in this respect.’ No Tory paper could match it:
the expensive and vain efforts to do so by building up the
Manchester Courier only underlined the fact. What came
to concern some Unionists most of all, tough, was the
lack of a strong, popular, halfpenny evening paper which
was reliable from a party point of view.

Although many politicians (and journalists) considered
the evening provincial papers of no account because of
the scant attention they paid to politics in their pages,
these popular halfpenny productions did reach out into
the working-class.? Surveys of reading habits in the early
Edwardian North West — by Leigh, on parts of industrial
Lancashire, and Haslam, on four working-class areas of
Manchester and Saiford — confirm that the evenings
were the most popular form of daily reading matter
among working men. Robert Roberts’ much-quoted
memories suggest that morning newspapers only began to
be bought regularly by working-class households after the
First World War: in earlier years, the evening sheet, the
Sunday productions and the local weekend rag were their
staples. This perhaps suggests why Tories who aimed to
influence the working-class drew little comfort from their
dominance of the cheap morning market in Manchester,
with the Daily Mail and the unreliable but generally
rightwardly leaning Daily Dispatch. The cheap evening
seemed the product likely to hit the desired target, even
if, as all the sources agree, these papers were bought
chiefly for their mixture of crime and sport, with racing
information their greatest selling point.'3

For some time Tory activists had been suggesting that a
halfpenny evening paper could be turned to political
account. In November 1903, a year before Alfred
Harmsworth bought the Manchester Courier, he was
urged to use the Daily Mail plant in Manchester to print
an evening paper.'* After the Harmsworth takeover of
the Courier, Coningsby Disraeli, Tory M.P. for
Altrincham, repeated the request at a celebratory dinner
given for Harmsworth and the new editor, Nicol Dunn, at
the Manchester Constitutional Club. Disraeli argued that
a new evening paper would do more than anything else to
improve the health of Unionism in the area.'® The
Manchester Tories had in fact lost an evening paper in
1902 when the Manchester Evening Mail, owned, like the
Courier at that date, by the Sowler family, ceased
publication. It had been killed off by Hulton’s Manchester
Evening Chronicle, founded in 1897, a light, bright
production. The Chronicle’s circulation had overtaken
that of the other established evening, the Manchester

Evel
mn 1
175,

Altl
any!
the

imp
pres
the’
som
whil
tarif
the

half
who
regi
refo
thei
its |
othe
stau
pro!
eXC
ther
cou
put

with

Ear
Cou
half
supj
Cor
com
Mar
Nor
in
Nor
Hou
obj
be
pol
its 1
betr
terr
Bo
rais
fiftl
Tor
The
larg
tim
Ho
cer
city
So!
the
the
we
wh
an

Bc
wi
Pr
to
Iw
to
Sa
ev



U™ e U T e

bz s B0 — Tl o i Lo e o

—

t

Evening News, stablemate of the Manchester Guardian,
in 1900, when the News was selling in the region of
175,000 copies per day.'®

Although the Chronicle was more a Tory product than
anything else — its political coverage was not extensive by
the standards of the day — a group of increasingly
important Unionists considered that, like the Hulton
press in general, it was unreliable. Maverick criticisms of
the Taff Vale decision in the Daily Dispatch had offended
some of the more traditionalist figures in the local party,
whilst Hulton’s anti-Chamberlain stance infuriated the
tariff reformers. It was they who were the prime movers in
the demand for a new evening paper. Given that the
halfpenny evenings were bought by the working-class
whose votes were essential to a Unionist recovery in the
region, it was perfectly understandable that the tariff
reformers should want to use that medium to broadcast
their own message, especially in view of their claims about
its potential for gaining support in that quarter. Both
other evenings, though differing on many matters, were
staunch for free trade. W.S. Boddington, brewer and
prominent Manchester Tory, admitted the journalistic
excellence of the News and the Chronicle, but considered
them ‘‘politically pernicious” They had to be
counteracted by a tariff reform rival for, as Boddington
put it, ““Politically speaking, we are helpless and hopeless
without our own Organ.”"?

Early in 1906, correspondents bombarded the Manchester
Courier with letters demanding the flotation of a
halfpenny local evening, thereby clearly indicating the
support of the paper’s editor, Nicol Dunn. Several local
Conservative Associations passed resolutions strongly
commending the idea also. The central strategy of the
Manchester Unionists who led this campaign was to enlist
Northcliffe’s support and persuade him to invest heavily
in the project. Harry Sowler, from whose family
Northcliffe had bought the Courier, wrote to Carmelite
House pleading the case urgently. As if anticipating
objections, he argued that although a cheap paper might
be bought primarily for the racing news, some of its
political message would also inevitably rub off on some of
its readers. He estimated that the venture would require
between £40,000 and £50,000 to launch, and thought in
terms of a revival of the old Manchester Evening Mail."8
Boddington was more ambitious still. He set his sights on
raising £150,000, ‘and asked Northcliffe to provide one-
fifth of this. To raise the rest he called a meeting of the
Tory rich and reliable from all over the area in April 1906.
These sums, Boddington’s the more obviously, seem
large compared with the capital necessary in Victorian
times to establish newspapers in other provincial centres.
However, costs were rising rapidly in the late nineteenth
century, and the competition in the second newspaper
city in the country made any cheapskate effort suicidal.
Sowler, at any rate, had some newspaper experience, and
the Manchester tariff reformers were clearly thinking big:
they wanted “‘a really smart sheet”, which was to be as
well produced as it was ideologically impeccable, and
which would circulate throughout the whole of central
and southern Lancashire and Cheshire.!®

Boddington wanted the paper to be based in Manchester,
with several branch offices — at Chester, Blackburn and
Preston initially. This plan bore an uncanny resemblance
to one suggested by the former Courier journalist, E.B.
Iwan-Muller, some years earlier. Iwan-Muller had tried
to persuade the then Tory Prime Minister, Lord
Salisbury, of the advantages of an ambitious provincial
evening newspaper, the basic skeleton of which would be

set up centrally, with the blocks then ferried rapidly to
smaller towns, where news of parochial interest, and late
racing results would be added. Salisbury would not be
drawn, but the idea was not forgotten by its author.
Iwan-Muller was in Manchester during and after the 1906
election, and wrote a long memorandum to Balfour on
the political situation as he observed it, which included
advocacy of a new evening paper.20

Despite all this pleading, nothing emerged. There is no
evidence that Northcliffe responded other than coolly to
these overtures. Two properties in the area, one of which,
the Courier, was a loss-maker, were more than enough for
a man who was not fond of long journeys to Man-
chester.?' Local finance was not forthcoming to
encourage him, either. Alfred Stephenson and S.R.
Crapnell of the Courier were both supporters of the need
for an evening paper, but were highly sceptical about the
prospects of raising money for it in Lancashire, where rich
men, Stephenson wrote, ““.... want a lot for nothing and
won’t put their hands down”.?2 The business elite of the
area remained generally faithful to free trade. The
general atmosphere of the city was such that even those
commercial mena who had become sympathetic to *‘con-
structive policy” were reluctant to pronounce this
publicly. I. Levinstein, who had resigned the
Chairmanship of the Manchester Chamber of Commerce
before joining the Tariff Commission, wrote in 1907 that
Manchester was *‘.... the most difficult place in the United
Kingdom to create sympathy for Tariff Reform™; even
the converted felt uncomfortable there. Unsurprisingly,
therefore, the numbers willing to subscribe financially as
well as ideologically to the evening paper plan were
small.?3

The project was revived in 1907 and was directly related
to the unsatisfactory political nature, from a tariff reform
point of view, of Hulton’s papers. Correspondents wrote
to the Courier that both the Chronicle and the Dispatch
were refusing to publish any letters which were at all
critical of free trade. The movement of the Conservative
leadership nationally towards a firmer endorsement of
tariff reform enabled the Manchester reformers to
underline the unwillingness of the Hulton press to support
the “first constructive policy’” of Unionism. The need for
a popular evening paper which would put the official
policy forcefully before the voters was therefore
transparent.?*

At this juncture Eddie Stanley, former M.P. for
Westhoughton and soon to succeed as 17th Earl of Derby,
became involved. It may have been that Stanley acted on
his own initiative in his own fiefdom, or perhaps he was
alerted by Acland-Hood, the Tory head whip, or Jack
Sandars, the party leader Balfour’s close confidant, who
simply assumed that effective action in the region
required Stanley’s co-operation, if not his wholehearted
approval. Though Stanley said he was keen on the idea of
a new evening paper, the conditions he made for
involvement suggest otherwise: he would only help if
assured of Northcliffe’s commitment to the project, along
with that of Lord Newton, the Earl of Ellesmere, and his
own father. Northcliffe proved initially elusive, partly
because of his many convalescent trips, much to Stanley’s
irritation. Eventually, however, his support was secured.
He wrote later that he **... was willing, though not anxious
to undertake the venture”.?5

In the autumn of 1907, a new element entered the
situation. Edward Hulton, in poor health for some time,
appeared eager to re-enter the Tory fold. His free trade
views had led to his expulsion from the Manchester Con-

23



_

stitutional Club the previous January, but now he was said
to be keen to get back, and keener still to be elected to the
Carlton. Stanley was willing to put him up for the latter, in
the hope of persuading him to swing his newspapers into
line with official Conservative policy. With the approval
of Balfour, Acland-Hood and Percival Hughes, the chief
Tory agent, Stanley joined the Hulton Board, as did his
political mouthpiece in Manchester, Dr. Thomas
Eastham. With Stanley and Eastham thus placed, it was
argued, there was no need to embark on the risky launch
of a new evening paper, for the well-established Chronicle
had been captured. Northcliffe dropped the idea,
probably with relief.26

Stanley had hinted to the meeting of the Lancashire
National Union of Conservative Associations in
November 1907 that confidential negotiations were in
progress aimed at the improvement of the party’s
newspaper position. When the secret was out, it provoked
an outraged reaction in precisely those circles where
pressure for a new Tory evening paper had been
strongest. The Courier praised Stanley’s work for
Unionism, but described his decision to join the Hulton
Board as *... perplexing and, indeed, incomprehen-
sible’’. Benjamin Carver, a leading Prestwich Unionist,
was even more outspoken. He wrote that Staniey should
not have touched Hulton with a pair of tongs; he should
now resign from Hulton’s Board — or from the
Lancashire National Union. The Courier insisted that the
plan for a tariff reform evening was not to be abandoned
because of Stanley’s actions, for the need still existed, and
Stephenson informed Northcliffe that the whole party in
Manchester was behind the Courier line. Northcliffe
would brook no argument, though, and the Courier was
instructed to put the lid on the controversy. The editor,
Nicol Dunn, was furious, believing that either Derby had
been duped by Hulton, who had acted cannily to prevent
the emergence of a competitor to the Chronicle, or that
the pair were engaged in an anti-tariff reform conspiracy.
He obeyed his Chief, however, and the Courier carried no
more critical letters.?”

Northcliffe himself quietly reopened the evening paper
issue in the summer of 1909. He may have got wind of
Hulton’s impending reversion to out-and-out free trade,
or he may have been subjected to more pleadings from
tariff reformers. He wrote himself of having been “‘urged
in a new quarter” to look again at the idea. Northcliffe
insisted that the project was not secret, though he
consulted no-one at the Courier, preferring to seek the
advice of senior people on the northern edition of the
Daily Mail. E.H. Curtis warned him that it would mean a
long struggle, though Arthur Longworth was a little more
sanguine. Northcliffe appears not to have taken any
action on their advice.?8

By the end of 1909, with Hulton’s papers once again in
opposition to ‘‘constructive policy”, Northcliffe wrote
that the whole strategy of putting Derby (as Stanley now
was) on the Hulton Board was a fiasco, and that the 17th
Earl had been badly outmanoeuvred. Jack Sandars
concurred, blaming Acland-Hood’s enthusiasm for
pressing the scheme on Balfour. If Northcliffe and
Sandars, who were both hardly tariff reformers pur sang,
were condemnatory, the apoplexy of the true believers
requires little explanation. Despite all the sound and fury,
though, the evening paper plan was to all intents and
purposes dead. A few whispers were subsequently raised,
but with no practical result.

Once Hulton had reverted to free trade type, many Tories
were Kkeen to exercise hindsight, after the fashion of

24

Sandars and Northcliffe, and say that the Derby initiative
was doomed from the start. Derby lacked the character or
qualifications to pull it off, Sandars said, and others also
believed this. Tariff reformers attributed not stupidity to
Derby but subtlety, seeing the whole business as a piece of
deviousness on the part of one who had never really been
a supporter of tariffs, despite his joining the Tariff
Reform League in 1909. His aim from the first had been
... to strangle the project for an evening paper about
whose principles there would be no doubt’.2° In fact, the
Derby strategy had much to recommend it from the broad
Tory viewpoint. Hulton’s papers were proven successes,
the Chronicle reaching the working man better than any
other local title. To win them over was both cheaper and
far less risky than starting a totally new enterprise. Derby
himself had moved very slowly to a qualified acceptance
of tariffs, but he had moved, and was unquestionably
loyal to Balfour. He seemed therefore an ideal person to
persuade Hulton to keep to a similar path. From Hulton’s
point of view, the scheme halted the emergence of a
competitor, and his vanity was satisfied by entry into the
Carlton Club. For over a year, though, he did move his
papers into a more conciliatory position, a year which
included the celebrated defeat of Winston Churchillin the
North West Manchester by-election by Joynson-Hicks, to
Tory rejoicing. Balfour wrote in appreciation of Hulton’s
activity in the summer of 1908.3° Derby had not, in the
end, been able to control Hulton, but for 18 months or so
the Dispatch and the Chronicle were far more amenable
to orthodox Tory influence than previously. If the real
object of the evening paper idea was simply to reach the
working-class voter, then Derby’s strategy had at least as
much to recommend it as that of the tariff reformers.

[t is pertinent to note that the tariff reformers themselves
were not making much of a fist of the Manchester Courier
during this period. Founded in 1825, a daily since 1864,
the Courier had been making losses since the mid-1890s,
and its publishers, the Sowlers, needed subsidies from
Balfour when he was M.P. for East Manchester, until
Harmsworth came to the rescue in 1904, an act widely
rumoured to have secured his translation a year later to
Lord Northcliffe.3' Balfour’s eminence grise, Jack
Sandars, claimed that Northcliffe's involvement with the
Courier was *“... business and not pure party service’’, but
the new owner wrote that, “Except for political reasons I
have no desire whatever to have the responsibility for the
rehabilitation of the ‘Manchester Courier’ ... from the
point of view of a business investment, I would not
consider it at all”’.32 Northcliffe’s assumption of control
had brought many changes. J. Nicol Dunn was lured to
Manchester from the chair of the tariff reform Morning
Post, and he thoroughly modernised the paper, its offices
in Cannon Street being literally electrified. The editorial
line became one of gradually increasing support for tariff
reform. Every effort was made to match the Manchester
Guardian in all respects, but especially in the commercial
and financial sections. A small profit was made in 1906,
but none thereafter. The paper’s manager, S.R. Crapnell,
wrote in 1907 that people were dropping the Guardian to
take the Courier, but this was a hollow boast.33 By 1908,
Northcliffe was looking for an escape route. Some
thought was given to taking the paper downmarket into
the fiercely competitive halfpenny field, but this would
have cost at least £50,000, according to Nicol Dunn, and
the move was in any case opposed by local Tory worthies,
headed by Boddington, who were determined to have a
penny paper so that the Guardian should not have a clear
run. Alderman W.T. Rothwell, of the Newton Heath
brewery, a man ... willing to pay for his fads”, preserved

- w e e A e =



s KV w e N WA

a O M v U0 o ;b e »m Y s s =

i D —

Although the offices of the Manchester Courier were on Cannon St., rivalry with the Manchester Guardian was such that
the newspaper felt the need to buy advertising space on the building adjacent to the Guardian offices on Cross St.,
opposite the Royal Exchange building. Photo dates from 1902.

the Courier in the quality realm by loaning it £20,000 in
1908. This persuaded Northcliffe to stay on as a Director,
though he ceased to be Chairman. Between them, North-
cliffe and Rothwell met the papers losses thereafter.34

Thus, Manchester Unionists faced the elections of 1910
still lacking a new evening paper, with their quality
flagship, the Mc;nchester Courier, in a parlous state, and
with Hulton’s” titles having declared themselves
“Independent”. Nevertheless, the election results did see
the Unionists regain ground. They secured 23 of the 70
Lancashire and Cheshire seats in the January 1910
contest, and this rose to 31 at the December election in
the same year. This was less than the optimists had hoped
for, but the constitutional crisis which had grown out of
the Lloyd George budget of 1909 had thrown all
calculations awry. In the following years, though, the
Unionist position in the North West continued to
strengthen. In the region’s by-elections between 1911 and
the outbreak of war in 1914, they held three seats —
Bootle, Chorley and Altrincham — reduced Liberal
majorities at Middleton and Bolton, and captured two
Manchester seats — North West and South — from the
Liberals in straight fights, and Oldham and Crewe as a
result of three-cornered contests.3® Whatever the reasons
for the continuing recovery — the pendulum belatedly
swinging, the increasing unpopularity of an evidently
fatigued Liberal administration, reactions against the rise
of Labour, or the soft-pedalling of tariff reform by the
Unionists after the ““Lancashire rebellion” of 1912-13 — it
was achieved without the element which earlier had been
considered vital, a cheap party evening newspaper.

These events in the Manchester region reveal a number of
things about both politicians and the press in the decade
or so before the Great War. The evening paper project
highlighted the virtues and vices of the tariff reformers
particularly sharply. That they were able to originate and
sustain pressure for a halfpenny evening demonstrates
their energy and confidence; the requests for a new organ
from local Conservative parties indicates the deep
penetration they had achieved into the organisational
fabric of Unionism. Their analysis of the situation in the
North West was plausible: electoral success in the area
was a prerequisite of their party’s resumption of the reins
of government. Recovery would not be casy; a large
number of working-class votes would have to be won, and
a small newspaper would not be equal to this task.
Therefore the idea for a bright, well-designed halfpenny
sheet which would circulate all over the region had a
certain logic. It accorded well with the general ethos of
tariff reform — confident, ambitious, aggressive,
convinced of its own modernity, that it was the wave of
the future, to the point of grandiosity: not for nothing
were they cailed “whole-hoggers”. However, all this
added up to an operation requiring large sums of money,
for which support was simply not forthcoming. The
wealthy Unionists kept their purses tightly shut, their
distaste for the policy of the new newspaper adding force
to a general business caution. Studies of the finance of the
press in the late Victorian and Edwardian era suggest that
those who invested in newspapers had to wait a very-long
time as a rule to see any return on their capital, if any
there was. Losses were only too likely, and large losses at
that, on a scheme as ambitious as that proposed by the

25



Manchester Conservative Club, Cross St., (corner St. Ann St.). Erected in 1875 in Italianate style. The entrance hall
included an Italian mosaic floor and mural scenes depicting ‘monarchy’, ‘justice’, ‘peace’, ‘law’, ‘fame’, and ‘mercy’.
Upstairs was a 98ft dining room. The building still stands today.

Manchester tariff reformers. More papers were closing
than opening at this time: of the score or so of separate
newspapers founded in Sunderland after 1830, only one
survived in 1906. There was really no rational commercial
case for a new halfpenny evening in Manchester. Local
investment was therefore only likely for reasons of
overwhelming political conviction, or from a desire to be
associated with a prestige project. Neither proved
sufficiently compelling. The tariff reformers were
therefore forced t6 wait upon Northeliffe, who had
insufficient incentive to become involved. Thus, the
Manchester tariff reformers conceived of a highly
ambitious scheme in an atmosphere which was hostile in
two senses: to its fiscal policy, among wealthy Unionists
of the region, and to the foundation of new provincial
papers generally. Enthusiasm had led them into a double
misjudgement.

This story also demonstrates the way in which the
relationship between politicians and the press was
beginning to change with the arrival of the new
journalism. Hulton and Northcliffe represented a new
breed of proprictor, independent of political subsidy
because highly successful at their own trade, though not
without political opinions. Politicians could appeal to
them, reason with them, flatter them, cajole them,
honour them, but, in the end, they could do as they
wished. Therefore Hulton eventually went his own way
despite Derby’s best efforts. Northcliffe, after securing
his barony, did his political duty in the North West but
reluctantly, supporting the Courier with increasing
irritation, and after 1908, largely because Rothwell was

26

sharing its losses. He showed little desire to risk more
money on an evening paper. The impression that he was
anxious to set one up, but was prevented by Derby’s
machinations is not sustainable. Had there been a
commercial market for one, Northcliffe would have
capitalised on it much earlier.®” As it was, he simply went
through the motions of loyalty, whilst trying all the while
to extricate himself from everything in Manchester except
his own popular productions. He made repeated efforts to
sell the Courier to Rothwell, but failed. In the end, he
stayed with the paper until it ceased publication in 1916,
though with ill-grace.38

This vignette also suggests how difficult it is to determine
what influence was exercised by the press. The course of
events in the area after 1910 could easily lead one to
entertain the notion that the partisan press was of little
political account. By 1914, the Unionists were poised to
recover power, without having gained an evening paper,
and with their penny paper, the Manchester Courier, in a
sorry state. Further, the other major political
development in the region, the rise of Labour, was
achieved without the support of any significant
newspaper, morning or evening, halfpenny or penny.

Some modern commentators, sceptical of press influence,
might find this an entirely acceptable picture, nationally
as well as locally. Editors and renowned journalists, no
less than the great proprietors, existed cheek by jowl with
politicians during the week in the little world bounded by
Fleet Street, Westminster and the clubland of St. James’s.
They corresponded and talked, dined and drank

<

R a7 Rl T o ol B e o B = T )

~



.

N SES - T

dAHARENERES

e R — A -

e e

together, but were locked in what was, according to the
sceptic, a circle of delusion, centred on their faith in the
political influence of the press. Critics who take this
stance see the press as at best able only to confirm pre-
existing political commitments. Its readers were not
agnostics loitering at the church door; they were either
believers already ensconced in the pews, or people who
enjoyed the litany whilst ignoring the sermon.3°

Yet this evaluation would have commanded little assent
in Edwardian England. It was an article of faith, right
across the political spectrum — free trade and tariff
reform Unionists, old and new Liberals, all shades of
Labour along with ‘single issue’ pressure groups such as
the various campaigners for women’s suffrage — all
believed that press support was of enormous importance.
Its absence was a cause of universal lamentation and
concern, which was itself a tribute to one aspect of press
influence, its success in convincing the political classes
that it was indeed influential.4®

To be sure, there were different perceptions as to how the
press could assist politically. People’s expectations
tended to be all of a piece with their general attitudes to
the whole political process. On the Unionist side, the
tariff reform activists were convinced that, with
newspaper support of the right sort, they would sweep all
before them: frequently converts themselves, they were
optimistic about the conversion of others. Their main
Unionist opponents did not believe such a conversion
could be effected, but feared that the widespread
publication of Chamberlainite propaganda would have
the negative effect of alienating many traditional
Conservatives in the North West, a position which, of
course also acknowledged the power of the press. Less
fervently committed Unionists were inclined in a hazy and
unspecific way to believe that the state of the party’s press
indicated the underlying reality of the party’s position: a
press in trouble indicated a party with problems. They did
not accept that people were rapidly converted by
newsprint, but suspected that many drops of water could
wear away a stone. They also felt that, however great or
small press influence was, it was prudent always to match
one’s opponents: thus one party’s efforts in the press field
would stimulate a reciprocal reaction. Even sceptics,
never thin on the ground in Conservative politics in most
eras, reluctantly agreed that, as the electorate widened,
the old methoef; of influence, such as the control of the
register, the careful canvass, the set-piece meeting, had to
be supplemented by effective use of the press.

Change at the centre of the Tory party -after 1910
indicated the continuing high valuation of newspaper
support. There was substantial reform of Conservative
Central Office in 1911 which placed improvements in
propaganda high on the list of necessary developments.
The new party chairman, Arthur Steel-Maitland,
continued to subsidise frlendly papers from party funds,

or persuaded sympathetic tycoons to save titles from
disaster. He cultivated proprietors assiduously, and when
Northcliffe threatened to withdraw from the Manchester
Courier again in 1912, he was prevailed upon to continue,
with great reluctance, his support for its losses. Steel-
Maitland brought Malcolm Fraser, formerly editor of the
Daily Express and the Standard, into Central Office and
made him head of a new press bureau. Expenditure on the
bureau increase from £422 in 1910-11 to £2,509 in 1913-
14. The advice of important editors such as Blumenfeld of
the Express, or the mercurial Garvin of the Observer, was
regularly sought and freely given. A new professionalism
was urged upon party speakers in their relations with the
press: speeches were increasingly sent out in advance, so
that late meetings should not miss newspaper deadlines.
A new attitude was abroad, which clearly accepted the
political value of the press and, though there were pockets
of. resistance, this eventually bred a form of partnership
between Tory politicians and newspapers.!

A further reason why Unionists might have rejected a low
estimate of press influence on their recovery after 1910
may be found in the continuing Conservative lead in
national and large circulation newspapers, and in the way
local press developments seemed to favour Unionism. If,
as 1s often claimed, politics was becoming more and more
centred on national issues in the Edwardian period, then
clearly national newspapers would assume an even
greater significance. The trend towards an “‘independent
but neutral” local press probably reinforced this.
Certainly these local developments were a serious blow to
the opponeants of Unionism, for they signalled the
beginning of the end of the once-powerful local radical
press tradition. Moreover, the rise of Labour often
produced a similar response in both Liberal and Unionist
local sheets, but the Unionists seemed to have gained
more from this common anti-socialism.

It i1s certainly far from easy to show in what way and to
what extent newspaper activities affected events.42 There
are numerous examples which seem to bolster a negative
assessment: notoriously, Northcliffe could not persuade
the public of the virtues of standard bread, or a new style
of male headgear, any more than Beaverbrook at a later
date could succeed with Empire Free Trade. Neverthe-
less, it would be rash to assume that the press had no
influence on political consciousness: if anyone
entertained such a notion in Edwardian Manchester, he
or she kept very quiet about it indeed (or were ignored by
the papers!) The usual response was akin to that of the
local tariff reform Unionists: those with a message sought
to deliver it through what they saw as the most effective
medium, and that was invariably the press. With all its
faults, and despite the uncertainties which surround its
claims it was ‘... the best available index to popular
opinion as well as the single most convenient mechanism
for guiding it”.43

NOTES
1. The phrase “‘a really smart sheet’”” was used by one of the Manchester Courier’s indefatigable tariff reform correspondents, W. Gatward, in a

letter printed in the issue of 28 Feb. 1906. The terms “*Conservative™,

“Tory™ and “Unionist™ are here u&ed as synonyms, though the formal

merger of the Conservative and Liberal Unionist organisations did not take place until 1912,

2. Ivor Guest to W.S. Churchill, 14 Jan. 1906, printed in R.S. Churchill, Winston S. Churchill, Vol. Two, Young Statesman, 1901-14, Companion
(1969), p.426. The remaining Lancashire and Cheshire scat was Liverpool Scotland, occupied by the Irish Nationalist fixture, T.P. McKenna.
For a detailed examination of the electoral position, see C. Buckley, ‘The Unionist Party in North West England, 1906-14, with special reference
to the Manchester area’ (unpublished Ph.D. thesis, University of Manchester, 1985, 2 vols.) (hereafter Buckley, ‘Unionist Party’), pp.1-173.

3.8ee esp. A. Sykes, Tariff Reform in British Politics, 1903-13 (Oxford, 1979).

4. This follows the categorisation in N. Blewett, The Peers, the Parties, and the People (1972), Appendix 2, pp.484-94, but assumes that Blewett’s

“mining seats” in Lancashire are also predominantly urban.
5.J. Ramsden, The Age of Balfour and Baldwin (1978), p.54.

6. For these developments, see A.J. Lee, The Origins of the Popular Press, 1855-1914 (1976) (hereafter Lee, Origins), esp. pp.15-20, 117, 131-80.
See also A J. Lee, ‘The Radical Press’ in A.J.A. Morris (ed.), Edwardian Radicalism, 1900-1914 (1974), pp.47-61; S. Koss, The Rise and Fall of
the Political Press in Britain'(2 vols. 1981, 1984) (hereafter Koss I, Koss II), esp. [, Chs. 1, 8, 10; L. Brown, Victorian News and Newspapers

(Oxford, 1985), Ch. 4.

27




~J

oo

14.
15.
16,

17
18

. The National Union of Conservative Associations, meeting in Manchester in 1876, unanimously urged the strengthening of the local Tory press

— a sentiment repeated by the same body ten years later. See Koss, L. pp.207,290.

.Lee. Origins. pp.141, 149-62. There is a most useful account of the press in the spinning towns of Lancashire in G. Jones, *National and Local

Issues in Politics: A Study of East Sussex and the Lancashire Spinning Towns, 1906-10 (unpublished Ph.D. thesis. University of Sussex. 1965)
(hereafter Jones. ‘National and Local Issues’), esp. pp.122-201. This article’s debt to Dr. Jones’s work on the Liberal press is considerable.

. Buckley, ‘Unionist Party’, pp.244-249; Constitutional Year Book, 1906 (reprinted Brighton, 1972). pp.360-9: Lee, Origins, p.92.
10.

Jones. *National and Local Issues’, pp.141-55; R.H. Baldwin, ‘A Historical Essay on the Conservative Party in Darwen, 1868-1929" (typescript),
Lancashire Record Office (hereafter L.R.O.), PLC 2/2/8.

. On Tories reading the Manchester Guardian, see *Politics and Party, by A Propagandist . Manchester Courier, 28 March 1907; also Lord Derby to

P. Woodhouse (copy). 2 Dec. 1914, Derby Papers. Liverpool City Library. 17/1.

. Lee in Morris (ed.), Edwardian Radicalism, p.53.
. Lee. Origins. pp.39-40, 218, 246; R. Roberts, The Classic Stum (Harmondsworth. 1973). pp.162- 4 A.P. Wadsworth, ‘Newspaper Circulations,

1800-1954°, Transactions of the Manchesler Statistical Society (1955), p.38.

Chorlton to Harmsworth, 4 Nov. 1903, Northcliffe Papers (hereafter N.P.), B.L. Add.MS 62, 292A  fos.73-5.

Manchester Courier, 10 Jan. 1905.

Wadsworth. Transactions of the Manchester Statistical Society (1955), p.40, has a graph indicating a daily sale for the Manchester Evening News of
175,000 in 1900. J. Nicholson, ‘Popular Imperialism and the Provincial Press: Manchester Evening and Weekly Papers, 1895-1902", Victorian
Periodicals Review. 13 (1980), pp.86, 88; on p.96 Nicholson suggests a circulation for the News of between 130,000 and 170,000 but gives no
source.

. Boddington to Northcliffe, 10 June 1906, N.P. B.L. Add.MS 62,293 (unfoliated).
. Chorley Conservative Association Minutes, 17 Feb. 1906, L.R.O. PLC 3/1; Darwen Conservative Association Minutes, 21 Feb. 1906, L.R.O.
N.P.

PLC 2/1; Bury Conservative Association Minutes. 20 March, 1906 (with the Association); Sowler to Northcliffe, undated, but Jan. 1906,
B.L. Add.MS 62,275 (unfoliated).

. Boddington to Northcliffe, 10 June 1906, N.P. B.L. Add.MS 62,293 (unfoliated). For costs, see Lee, Origins, pp.83-4, 164-6; also A.J. Lee, ‘The

Management of a Victorian Newspaper: the Manchester City News 1864-1900", Business History, 15 (1973), pp.131-48; M. Milne, *Survival of
the Fittest? Sunderland Newspapers in the Nineteenth Century’ in J. Shattock and M. Wolff (eds.), The Victorian Periodical Press : Samplings
and Soundings (Leicester, 1982), pp.193-223.

- Iwan-Muller to Balfour, undated but early 1906, Balfour Papers (hereafter B.P.) B.Ls. Add.MS 49,796. fos.117-54. See also [oss, 1, p.311.
. Northcliffe does not appear to have visited Manchester after his three-day stay early in January 1905, when he formally took over the Courier. His

letters contain several expressions of displeasure at the thought of having to go there again: see Northcliffe to Bonar Law (copy). 13 Feb. 1912,
N.P. B.L. Add.MS 62,158 (unfoliated); also Northcliffe to Rothwell, 5 March 1915, N.P. B.L.. Add.MS 62,328 (unfoliated). ~

22, Stephenson to Northcliffe, 31 Jan. 17 Feb, 24 April 1906, N.P. B.L. Add.MS 62,272 (unfoliated).
. Levinstein to Hurd, 30 June 1907, Tariff Commission Papers, ¢-599, quoted in A.J. Marrison, ‘British Businessmen and the **Scientific Tariff”” A

Study of Joseph Chamberlain’s Tariff Commission, 1903-1921, with special reference to the period 1903-1913" (unpublished Ph.D. thesis,
University of Hull, 1980), p.179; see also pp.299, 303-4, for similar points.

24. See letters in the Manchester Courier, esp. on 8, 15 March, 15, 20 June 1907.

25. Nicol Dunn to Sutton, 25, 27 June 1907, N.P. B.L. Add.MS 62,275 (unfoliated); Northcliffe to Sandars (copy, undated, but 1909), N.P. B.L.
Add.MS 62,153 (unfoliated).

26. Caird to Northcliffe, 31 Jan. 1907, N.P. B.L. Add.MS 62,188, fo.5; Boddington to Northcliffe, 15 Sep. 1907, N.P. B.L. Add.MS 62,293,
fos. 196-8; Boddington to Northcliffe, 12 Dec. 1907, N.P. B.L. Add.MS 62,296, fos.43-4; Acland-Hood to Sandars, 16 Dec. 1907, J.S. Sandars
Papers (hereafter J.S.P.), Bodleian Library, Oxford, MS Eng. Hist. ¢.75, fos.280-3; Sandars to Balfour, 22 Dec. 1909, B.P. B.L. Add.MS 49,766
fo.44.

27. Manchester Guardian, 4 Nov. 1907, Manchester Courier, letters on 14, 16 Jan. 1908; Stephenson to Northcliffe, 16 Jan. 1908, N.P. B.L. Add.MS
62,272 (unfoliated); Nicol Dunn to Sutton, 15, 17, 19, 27 Jan. 1908, N.P. B.L. Add.MS 62,275 (unfoliated); Northcliffe to Sandars (copy,
undated, but 1909), N.P. B.L. Add.MS 62,153 (unfoliated).

28. Northcliffe’s correspondence with Kennedy-Jones, E.H. Curtis and Arthur Longworth in August 1909 is in N.P. B.L. Add.MS 62,196, 62,203,
and 62,307 (all unfoliated).

29. Sandars to Northcliffe, 22 Dec. 1909, N.P. B.L. Add.MS 62,153 (unfoliated); Sandars to Balfour, 22 Dec. 1909, B.P. B.L. Add.MS 49,766,
fo.44; Stephenson to Eastham (copy), 17 Jan. 1908, N.P. B.L. Add.MS 62,272 (unfoliated).

30. Balfour to Acland-Hood, 4 Aug. 1908, J.S.P. Bodleian Library, Oxford, MS Eng. Hist. ¢.757, fos.1-6.

31. Manchester City News, 3 Dec. 1904, Manchester Central Library, News Cuttings (Journalism), ref.474. For Balfour’s investment, see Northcliffe
to Bonar Law (copy) 13 Feb. 1912, N.P. B.L. Add.MS 62,158 (unfoliated). R. Pound and G. Harmsworth, Northcliffe (1959), pp.295-63 deny
that Northcliffe paid for his barony, but allow that it was a consequence of Balfour’s appreciation of his provincial newspaper activities in 1905,

32.Sandars to Short, | Jan. 1905, B.P. B.L. Add.MS 49,763, fos.1-2; W.H. Stephenson, Alfred Frederick Stephenson, Knight Bachelor. A
Lancashire Newspaper Man (Manchester, 1934), pp.94-5.

33. Stephenson, Alfred Frederick Stephenson, p.98; Duguid to Sutton, 19 April 1906, N.P. B.L. Add.MS 62,184A, fos.54-7; Stephenson to
Northcliffe, 7 July 1906, and Manchester Courier A.G.M. Minutes, bothin N.P. B.L. Add.MS 62,276 (unfoliated); Crapnell to Sutton, 12 April
1907, N.P.B.L. Add.MS 62,184A, fos.81-3.

34. Boddington to Northcliffe, 15 Sept. 1907, N.P. B.L. Add.MS 62,293, fos.196-8; Nicol Dunn to Sutton, 25 April 1908, N.P. B.L. Add.MS 62,272
(unfoliated); Northcliffe to Balfour (copy), 29 July 1908, N.P. B.L. Add.MS 62,153 (unfoliated); Stephenson to Northcliffe, 13, 15 July 1908,
N.P. B.L. Add.MS 62,272 (unfoliated). See also Buckley, *Unionist Party’,”pp.249-56, 551-5, 568-70, for the later history of the Manchester
Courier.

35. See Buckley, ‘Unionist Party’, Chs.6-8, for details.

36. See Lee, Business History, 15 (1973), pp.131-48, and Milne in Shattock and Wolff (eds.), The Vtctorum Periodical Press, esp. p.194.

37. This impression is given by Nicholson, Victorian Periodicals Review, 13 (1980), p.88: ‘He was prevented from producing an evening by Lord
Derby’s loyalty to Edward Hulton’. No source is given, but P.F. Clarke, Lancashire and the New Liberalism (Cambridge, 1971), p.155, has an
identical sentence.

38. The Courier was losing over £10,000 per annum by 1914; see Northcliffe to Bonar Law, 3 Dec. 1914, Bonar Law Papers, House of Lords Record
Office, 35/4/9.

39. Lee, Popular Press, pp.187-9. Of course there is a flourishing contemporary school of writers who see the press as a powerful instrument of social
control. See, for example, J. Curran and A. Seaton, Power Without Responsibility: The Press and Broadcasting in Britain (1981).

40. Koss, 11, pp.1-14; D.G. Boyce, ‘The Fourth Estate: The Reappraisal of a Concept’ in D.G. Boyce, J. Curran and P. Wingate (eds.), Newspaper
History: From the Seventeenth Century to the Present Day (1978), p.29; B. Harrison, ‘Press and Pressure Group in Modern Britain’ in Shattock
and Wolff (eds.), The Victorian Periodical Press, pp.263, 273-5, 289.

41. The most detailed account of the Unionist reorganisation is in J. A. Ramsden, ‘The Organisation of the Conservative and Unionist Party, 1910 to
1930 (unpublished D.Phil. thesis, University of Oxford, 1974), esp. pp.231-40.

42, See Lee, in Morris (ed.), Edwardian Radicalism, p.55.

43. Koss, II, p.9.

28

Thi
conl
par
refe
intr
An,

POf
as.
pai
con
{o |
tha
cor
the
rec
int
ha

an
mi
the

e~

153
154
15¢
158

160
162

17¢

17t

18(

18



